Monday, June 11, 2012

Impak Ikhlas Pasti Dibalas




"Don't judge a book by its cover" ungkapan untuk memberi maksud kepada jangan mudah memberikan satu kesimpulan hanya pada luaran sahaja.

Mentaliti seumpama ini semakin menular dalam pemikiran masyarakat, namun menurut kaca mata Islam sendiri ada perkara yang lebih penting untuk mendatangkan impak daripada sudut luaran.

Realiti kini, aspek ini semakin tidak menjadi keutamaan bahkan ada yang tidak menjadi ianya satu kepentingan dalam setiap perkara dalam melakukannya. Keikhlasan dalam setiap gerak kerja dan tindakan kita sebenarnya mampu melahirkan impak yang maksima kepada suasana sekeliling kita.

Oleh yang demikian, kita sendiri boleh melihat tahap keikhlasan kita dalam diri adakah semata-mata mengharapkan keredhaan Allah SWT ataupun sebaliknya. Secara tidak langsung ianya berkaitan dengan niat kita melalui lintasan hati kerana nilai keikhlasan merupakan perkara abstrak dan hanya Allah SWT sahaja mengetahui segalanya.

Beberapa pendapat berkaitan dengan niat, antaranya :

- Niat berkait rapat dengan maksud yang tertentu sekaligus diaplikasikan melalui tindakan seseorang.
- Niat adalah keinginan sesuatu yang disertakan dengan tindakan ataupun lebih dikenali dengan istilah "Azam".
- Niat akan membangkitkan hati dan seiring dalam setiap tindakan samada mengundang kebaikan dan keburukan.

Justeru, niat yang ikhlas bakal diekspresikan melalui tindakan kita sendiri sekaligus dapat memberikan gambaran mereka sekeliling. Realiti kini kita dapat melihat, kebejatan pemikiran masyarakat dunia dibantu pula dengan kecanggihan teknologi moden sudah pasti segalanya menjadi persoalan apakah tindakan mereka benar-benar ikhlas atau mempunyai agenda tersendiri.

Tidak salah menggunakan segala kemudahan yang ada cuma harus dilihat kembali dasarnya samada dilakukan untuk kepentingan sendiri ataupun semata-mata kerana Allah SWT. Keikhlasan yang berkualiti perlu dibentuk dengan sebaik mungkin agar tidak dicemari dengan unsur-unsur lain. Implikasinya, kecintaan kepada Allah SWT semakin pudar dan pengakhirannya mengharapkan kepada makhluk lain daripada Maha  Pencipta seluruh alam.

Elemen penting dalam memastikan nilai keikhlasan kita tidak menyimpang daripada landasan sebenar adalah seperti:

1- Memikirkan nilaian Allah SWT berbanding nilaian manusia. Seperti kata Fudhail bin I'yadh : "Melakukan sesuatu kerana manusia syirik manakala meninggalkan sesuatu kerana manusia adalah riak'.

2- Tiada perbezaan dalam setiap tindakan samada dalam keadaan terbuka atau tersembunyi, biarpun khalayak ramai ataupun individu."Barangsiapa berhias kerana manusia tiada nilaian di sisi Allah SWT".

3- Sentiasa menerima segala pujian dan kritikan dengan terbuka dan tidak hanya mengharapkan pujian setiap masa.

Dengan penjagaan rapi untuk memastikan keikhlasan kita sepenuhnya kepada Allah SWT sudah pasti daripada luaran akan menzahirkan impaknya. Apabila kita menghayati sejarah perjuangan pahlawan Islam terdahulu, akidah perjuangan yang didokong dengan keikhlasan dan keyakinan pada Allah SWT telah memberikan kemuliaan mereka di dunia lagi.

Biarpun kehilangan harta, keluarga dan seumpamanya namun keihklasan mereka membenarkan setiap janji Allah SWT kepada amalan yang mereka lakukan. Atas dasar ini, kita perlu melihat setiap amalan yang dilakukan samada benar-benar ikhlas atau menyimpang daripada landasan sebenar. Sekiranya kita benar-benar ikhlas, bantuan Allah SWT sentiasa mengiringi gerak langkah kita dan pengakhirannya mendapat keredhaan Allah SWT.

Kesan daripada amalan yang ikhlas maka hasil diperolehi juga mampu membentuk diri kita sebagai seorang muslim sejati. Antaranya :

- Ketenangan hati dan kebahagiaan jiwa.
- Suntikan kekuatan ruhhiyyah dan meninggikan keyakinan pada Allah SWT.
- Komited dalam setiap gerak kerja dan amalan.
- Menjadikan satu kebiasaan kepada ibadat seperti solat yang dianggap satu kebiasaan bukannya ibadat.
- Mampu menilai tahap keutamaan dalam satu amalan samaada perlu dilakukan atau perlu diutamakan.
- Bantuan Allah SWT sahaja tempat memohon segalanya.

Natijah ini akan mendatangkan sesuatu yang lebih bermakna bukan hanya kebaikan di dunia sahaja bahkan di akhirat. Oleh demikian, sayugianya kita perlu merenung diri kita kembali agar segala yang dilakukan tidak terperangkap dalam bisikan syaitan dan akhirnya terpenjara dalam kancah kehinaan. Sudah pasti nilaian pada luaran juga akan terserlah andai berpaksikan keikhlasan kepada tuhan pencipta sekalian alam.

Manusia sentiasa diberikan pilihan oleh Allah SWT untuk mencari keredhaanNya, segalanya bergantung kepada kita dalam memilihnya demi kebaikan Islam dan ikhlas dalam perjuangan menjunjung agama.

"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"

Zulhafeez bin Ahmad Zahidi
Timbalan Presiden
[Lajnah Perancang & Panitia]
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2012

Tuesday, June 7, 2011

Kepada Semua Yang Terlibat



Kejayaan Kita adalah untuk masa depan kita bersama. so study molek deh.

Sunday, May 8, 2011

Tukar Baju 2 Kali Je Sehari, Itu Pun Kena Tegur

Bila melihat keadaan negara yang macam ni, kadang-kadang timbul beberapa persoalan.

  • Adakah Malaysia negara yang tidak mempunyai minyak?
  • Adakah Malaysia sudah kehabisan duit?
  • Mengapakah Malaysia tiada duit?
  • Ke manakah perginya semua duit?
Rakyat tanggung tapi pemimpin still naik kereta mahal.

Saidina Umar R.A dulu kena tegur pasal dia dalam sehari dia tukar baju 2 kali je. hahaha...boleh nampak tak apa yang cuba disampaikan. Saidina Umar tuu... bukan calang-calang orang tu. Sahabat nabi semua hebat-hebat. kalau nak dibandingkan dengan kita memang bagi langit dan bumi la..

So wahai pemimpinku, bekerjalah untuk rakyatmu. Kamu akan disoal kelak. Sama-sama muhasabah diri ok.

Tuesday, May 3, 2011

Najib Kena Siku Dengan Tok Guru?? Malaysiakini


Datuk Nik Aziz Nik Mat menganggap pihak yang menyifatkan dunia lebih selamat dengan kematian Osama Laden sebagai tidak cermat dan "bertujuan menampakkan diri sebagai penyokong Amerika". nik aziz and anwar selangor anti fitnah tour"Jika dunia lebih selamat dengan kematian Osama, adakah dunia juga lebih selamat dengan kewujudan Amerika?" soal menteri besar Kelantan itu. Kenyataan Nik Aziz (kiri, berserban) itu dipercayai cuba 'menyiku' Najib yang semalam dilaporkan berkata dunia akan lebih selamat dan aman dengan kamatian pemimpin al-Qaeda itu. Perdana menteri juga dilaporkan berkata kematian Osama adalah juga satu pengajaran bahawa keganasan tidak membuahkan sesuatu kebaikan sebaliknya membawa kemudaratan kepada semua pihak. NONENik Aziz bekata, jika benar Osama dibunuh oleh Amerika Syarikat semalam, sebagai seorang Islam beliau perlu mendoakan rahmat dan keampunan saudara seagamanya itu. "Inilah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya.

Amerika juga pengganas "Sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara muslim yang lain," katanya dalam satu kenyataan. azlanMursyidul am PAS itu bagaimanapun menyerahkan kepada Allah berhubung dakwaan keterlibatan Osama dengan keganasan kerana ia disebarkan melalui propaganda yang dipelopori Amerika Syarikat. "Jika benar beliau terlibat dengan kegananasan, sudah tentu saya tidak menyokong keganasan tersebut. "Bagaimanapun keterlibatan Osama dengan keganasan masih lagi merupakan berita samar yang tidak dapat disahkan, namun keterlibatan Amerika Syarikat sendiri dalam keganasan sudah terbukti," katanya. azlanNik Aziz sebaliknya menyelar Amerika Syarikat yang melancarkan serangan terhadap Afghanistan dan Iraq sebelum ini untuk mencari senjata pemusnah yang tidak dijumpai sehingga ke hari ini. "Apa pula tindakan Amerika Syarikat terhadap Israel yang terang-terang melakukan keganasan di bumi Palestin? Bukan sahaja tidak bertindak, bahkan Amerikalah yang kuat menyokong Israel. "Justeru, jika Osama dianggap sebagai pengganas, maka Israel lebih patut disebut sebagai ganas dan penyokongnya Amerika Syarikat juga tidak boleh lari dari digelar sebagai ganas," tegasnya.

Sunday, May 1, 2011

Kutub Sittah Kalut Nak Halang, Yang Ini Diam Pulak


Terkejut apabila melihat iklan dalam Facebook tadi. Berkenaan tentang benda yang ‘best’ ni nak buat kat Mansurah. Pelik dan hairan semakin menjadi-jadi ni. Kenapa ada orang yang terfikir nak buat program-program yang macam ni haa?

Ni nak respon sikit pasal benda ni. Awok still pening macam mana boleh ada penglibatan program yang gini kat Mesir ni.

Kalau ada orang sudi jawapkan soalan-soalan berikut :

1. Apakah faedah yang akan diperolehi dari penglibatan program seperti ini?

2. Adakah penglibatan program ini sahaja yang boleh mendidik mahasiswa?

3. ADAKAH PIHAK JPMK BERSETUJU DENGAN PENGLIBATAN PROGRAM INI?

Haa…soalan yang ketiga tu teman nak ulas sikit.

Kalau melihat dari keadaannya memang pihak JPMK bersetuju dengan program ni pasal maybe alasan dia program ini boleh meningkatkan ukhuwah sesama student. (agak-agaknye la kot)

Kalau itu alasannya baik tak payah. Banyak lagi program yang boleh menguatkan ukhuwah.

Yang peliknya PROGRAM KUTUB SITTAH kalut nak halang tapi program macam ni senyap je. “diam tandanye redha”.

Mana pihak JPMK yang kata nak jaga student. Jaga dengan membiarkan penglibatan di dalam program macam ni?

Program yang betul-betul merosakkan umat Islam. Jangan terlampau sibuk dengan “kerja” yang bukan sepatutnya sebagai seorang pegawai sampai lupa benda yang wajib ni.

Kita semua ni dah letih dah tengok anak muda rosak kat Malaysia tu. Rancangan itu ini yang memang tak ada manfaat langsung kepada umat. Nak salahkan siapa? Fikir sendiri jawapannya.

Medics' Got Talent

Friday, April 29, 2011

Malaysia Menerima PMRAM : Malaysia Menerima Islam


Jangan terkejut....huhu.

Sumpah Laknat : Lain Kali Tanya Dulu Kalau Tak Tahu

video

Sume kena nilai sendiri,tengok dan nilai. Semua pun tahu apa yang sepatutnya. Ikut prosuder, jalan dah siap lama dah, just tunggu nak ikut atau tidak.

Iklaneka

Gambar KPIPM