Saturday, July 31, 2010

Ibu dihukum rejam mohon peluk anak


LONDON: Seorang ibu Iran yang dihukum rejam hingga mati kerana kesalahan berzina di Iran merayu supaya dibenarkan untuk memeluk anaknya, dalam surat yang dikeluarkan bagi pihaknya oleh kumpulan aktivis hak asasi manusia semalam.

Sakineh Mohammadi-Ashtiani, 43, ibu kepada dua anak dijatuhi hukuman terbabit selepas didapati bersalah.

Hukuman terbabit mencetuskan kritikan negara Barat dan ditangguhkan buat sementara awal bulan ini oleh ketua kehakiman Iran, Sadeq Larijani.

“Saya Sakineh Mohammadi-Ashtiani, dari Penjara Tabriz mengucapkan terima kasih kepada mereka yang mengingati saya,” kata surat beliau yang diterjemahkan daripada bahasa Parsi kepada bahasa Inggeris dan dikeluarkan Jawatankuasa Antarabangsa Menentang Hukuman Rejam.

Mesej itu disampaikan melalui perbualan telefon, kata jurucakap jawatankuasa itu, tanpa menjelaskan lebih lanjut.

“Saya berdiam diri dan sedih kerana sebahagian hati saya sudah kaku,” katanya. “Sebelum tidur setiap malam saya memikirkan bagaimana seseorang boleh bersedia untuk melemparkan batu ke arah saya, menyasarkan pada muka dan tangan? Kenapa?

“Tolong saya untuk terus hidup, memeluk anak saya.” Sakineh didapati bersalah pada 15 Mei 2006 kerana mempunyai hubungan haram dengan dua lelaki, kata peguam beliau dan Amnesty International di London. Amnesty berkata, dia diberikan 99 sebatan bagi setiap hukuman tetapi kemudian dituduh melakukan hubungan luar nikah ketika masih berkahwin pada September 2006.

Datuk bandar London seru berpuasa


LONDON - Seorang pemimpin politik dari parti Konservatif, Boris Johnson menyeru penduduk London berpuasa selama sehari pada bulan Ramadan bagi memahami ajaran Islam dan menghapuskan persepsi negatif mengenai masyarakat Islam.

Bekas wartawan The Timesdan The Daily Telegraphberasal dari New York, Amerika Syarikat itu berkata demikian ketika melawat Masjid East London selepas dilantik menjadi Datuk Bandar London menggantikan Ken Livingstone kelmarin.

"Cuba berpuasa walaupun sehari dan berbuka di masjid, anda pasti lebih memahami ajaran Islam," kata Johnson, 46, dan kemudian turut memuji lebih 600,000 penduduk Islam di London dalam membangunkan ibu negara Britain itu sejak sekian lama.

Mahasiswa azhar dipaksa kahwin!!



KANGAR: “Jika tak mahu ditimpa kejadian buruk, kami dipaksa bersetuju anak kami dikahwinkan dengan anak perempuannya,” kata seorang lelaki yang mendakwa anak lelakinya, penuntut sebuah universiti di Mesir, dilari dan dikurung seorang guru silat untuk dipaksa berkahwin dengan anak gadisnya.

Mohd Fuzi Mohd Zain, 57, mendakwa guru silat berkenaan turut menetapkan tarikh pernikahan pelajar terbabit dengan anak gadisnya berusia 24 tahun, esok.


Menurut Mohd Fuzi, anaknya, Mohd Firdaus Mohd Fuzi, 27, pelajar Jurusan Usuluddin dari Universiti Al-Azhar, pulang ke tanah air untuk cuti semester sebelum gagal dikesan sejak 15 hari lalu selepas berkunjung ke rumah guru silat berkenaan di Padang Besar, dekat sini.

“Kami gagal menghubungi Firdaus dan tidak tahu di mana dia berada. Namun, kami percaya dia disembunyikan guru silat berkenaan,” katanya yang tinggal di Taman Melati, Setapak, Kuala Lumpur.

Mohd Fuzi berkata, dia dan isteri (Jamiah Hamid) bergegas ke Perlis dan berjumpa guru silat berkenaan untuk mencari Firdaus namun kecewa apabila lelaki berusia 50-an itu enggan menyatakan di mana anak mereka berada.

“Sebaliknya, dalam pertemuan itu dia mengajak kami membincangkan urusan perkahwinan Firdaus dengan anak gadisnya yang ditetapkan pada 1 Ogos.

“Saya terkejut besar apabila dimaklumkan anak saya akan dikahwinkan dengan anak gadisnya kerana sebelum ini Firdaus tak pernah menyebut mengenai perkahwinan walaupun mempunyai kenalan wanita ketika menuntut di Mesir,” katanya ketika ditemui bersama sepupunya, Ahmad Mustapa di sini, semalam.


Kata Mohd Fuzi, sudah banyak kali dia menghubungi Firdaus menerusi telefon bimbitnya, tetapi tidak dijawab dan hingga kini tidak mengetahui kedudukan sebenarnya.


“Firdaus anak sulung daripada lima beradik dan dia amat rapat dengan keluarga, terutama ibunya dan sering meluahkan perasaan kepada ibunya apabila menghadapi masalah. Saya dan keluarga kini bimbang dengan keselamatan Mohd Firdaus.


“Setakat ini, saya tak pernah lihat wanita yang bakal menjadi menantu saya serta status sebenarnya, sama ada janda atau dara. Fikiran saya bercelaru memikirkan nasib Firdaus, malah isteri saya sering menangis kerana tak bertemu anak sulungnya sejak 15 hari lalu,” katanya.

Mohd Fuzi membuat dua laporan berhubung kehilangan anak lelakinya itu di Balai Polis Arau pada 27 Julai dan semalam.

Laporan pertama dibuatnya berhubung kehilangan anaknya ketika hadir di rumah Ahmad iaitu bapa saudara Firdaus di Rancangan Perumahan Awam (RPA) Kangar, di sini.

Laporan kedua pula berhubung ugutan dan paksaan untuk berkahwin diterimanya apabila bertemu guru silat berkenaan di Mata Ayer dekat sini pada 15 Julai lalu.

Menurutnya, Firdaus pernah menuntut di Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis (IPTIPs) di Beseri, dekat sini, sebelum melanjutkan pelajaran ke Mesir dan mengenali guru silat berkenaan.

Katanya, Firdaus perlu menghabiskan pengajian peringkat ijazah selama setahun lagi di Mesir, bermula November ini dan dia bercadang melanjutkan pelajaran peringkat sarjana di universiti tempatan.

“Guru silat itu mengugut menyatakan ada pemuda sudah gila apabila menolak berkahwin dengan anak gadisnya dan berulang kali menyatakan jangan salahkan dia jika berlaku kejadian buruk terhadap Firdaus,” kata Mohd Fuzi

Mahasiswa amanah raya kemalangan semalam

Gambar hiasan

Salam semua..

Fuh...memang padat masa nak dibahagikan sekarang. Semua pakat sibuk dengan kerja masing-masing,lagi-lagi nak dekat Mesyuarat Agung Tahunan KPIPM pada 8-9 ogos 2010 ni. Nak update blog pun jenuh. Padahal dok depan laptop ni sampai malam tapi kena buat kerja lain,tak boleh la nak curi tulang. Hari ni curi time rehat ni jap nak citer apa yang berlaku semalam.

Dalam perjalanan nak ke kelas Syeikh Yusri di Muqattom,saya dan Timb. Yang DiPertua Ustaz Amin Abd Rahman menunggang motorsikal biru (yang dah nak runtuh je bunyi time bawak). Tiba-tiba sebelum simpang ke Muqattom (stesyen minyak sebelah kanan) dapat tengok 2 buah motorsikal kat situ. Ustaz Amin yang menunggang motosikal memperlahankan motosikal dan berhenti. Saya tengok 2 sahabat cedera (teruk jugak la). Sorang dilihat berdiri dan darah menitik-nitik dari dagunya dan bibir dengan jubah sedikit koyak akibat jatuh. Yang sorang lagi berdiri dan dilihat seluar lutut kiri koyak dan luka. Difahamkan diorang tak perasan ada bonggol pastu melambung la tak sempat nak brake (bonggol mesir kan banyak sangat).

Terdapat 2 sahabat lagi sedang cuba merawati kedua-dua mangsa dengan membasuh luka dengan air. Dan yang paling saya takjub time tu sebab ada arab berhenti bagi air mineral untuk digunakan basuh luka kedua-dua mangsa. Lepas dah basuh semua arab tu tanya "nak pergi ke hospital ke?" Kami jadi segan nak ikut arab tu pasal baik sangat kot. Pastu dia kata "kome kene jugok pegi hospital" (guna ammi perak) sebab kami macam tolak tawaran dia,lagi pun tak bawak duit banyak pun. Pastu arab tu macam kasyaf je,dia pergi dekat kereta pastu amik duit LE50.00 bagi untuk pergi hospital. Pergh...."bagus gila dia ni" (cakap dalam perut je la). Kami ambik la duit tu pastu arab tu kata dia nak pegi solat jumaat dulu pastu nanti dia pergi hospital yang kitaorang pergi. Dia bagi no. fon pastu dia pun pergi.

Ustaz Amin terus tahan teksi tapi susah gila nak dapat. Bila dah dapat tak nak pulak pegi Hospital Raba'ah. Dekat Raba'ah ni lengkap sikit kelengkapannya. Ada pulak teksi dah nak pergi tapi bila tengok 2 orang berdarah-darah ni terus lari. Erm..tu la karenah manusia,moga kita tidak tergolong daripada orang yang penting diri sendiri.Pastu ada satu moto nak ke Muqattom berhenti tengok kitaorang.Dia berasal dari Indonesia juga prihatin dengan keadaan tu.Kesudahannya ambik keputusan pergi hospital naik moto hasil idea dari Ustaz Sultan (Indonesia tu),abis citer.

2 motosikal bawa 2 mangsa ke raba'ah dan tinggal kitaorang bertiga termasuk dengan Ustaz Sultan tadi. Cadangnya nak tinggalkan moto dekat stesyen minyak tu tapi arab tu tak nak pulak. erm...letih layan arab ni,macam karenah ada. So kena ambik keputusan untuk tolak sampai Sabie' (Rumah Perak A).

Bila dah sampai dekat rumah perak semua masjid dah habis solat jumaat so solat zohor la. 10 minit selepas solat telefon Ustaz Amin tanyakan diorang dekat hospital,Ustaz Amin kata semua ok,sedang menerima rawatan. Saya menunggu Ustaz Amin pulang dari hospital untuk pergi ke Muqattom balik.

Dalam lingkungan 15 minit sebelum masuk waktu Asar Ustaz Amin terima panggilan yang mengatakan mereka semua selamat terima rawatan dan dibenarkan pulang. Alhamdulillah.Arab tadi tu tak tahu apa citer dia.

Kesimpulan yang dapat dibuat di sini ialah pertama, hati-hatilah menunggang motosikal. Kedua, jangan jadi orang yang pentingkan diri kompom orang tak suka.jadilah macam arab yang tolong kitaorang tadi jangan jadi pemandu teksi tu.ok semua....

Thursday, July 29, 2010

Imam Muda...


MUHAMMAD Asyraf Mohd. Ridzuan, 26, dan Hizbur Rahman Omar Zuhdi, 27, dua jejaka muda ini tampak tenang dan cukup berkeyakinan. Kredibiliti mereka terserlah, walau masih terlihat ada sedikit getar di dada menghitung detik kemuncak pertandingan realiti televisyen berunsur keagamaan terbitan Astro Oasis, Imam Muda.

Malam ini, pukul 9 malam, bermulalah pelayaran terakhir mereka. Salah seorang akan dinobatkan sebagai juara sulung program keagamaan yang telah menarik minat dunia ini. Imam Muda akan menjadi platform buat mereka mencapai visi menjadi imam. Lebih bertuah lagi akan mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Antarabangsa Al-Madinah, serta sebuah kereta.

Namun akui dua jejaka yang sudah berumah tangga ini, bukan habuan yang mereka kejar. Pertama kali menyertai program seumpamanya ini di kaca televisyen dan terus menjadi fenomena, keinginan asal mereka bukan itu. Masing-masing punya misi sendiri untuk dicapai.

Dalam pertemuan santai kami beberapa hari menjelang malam final, Hiz yang kelihatan sedikit serius berbanding Asyraf yang nampak lebih bersahaja menjelaskan tujuan mereka serta transisi yang telah berlaku sejak tiga bulan menimba ilmu di dalam program tersebut.

"Masa awal sertai pertandingan ini, memang ada rasa aura pertandingan dan tentang kalah atau menang. Tapi lama-kelamaan terutama apabila sudah tinggal berdua, saya sudah tidak rasakan perasaan itu. Sebaliknya saya melihat kedudukan sekarang adalah jalan terbaik buat saya sampaikan sesuatu kepada masyarakat kelak. Ia bukan lagi bersifat untuk kepentingan peribadi," kata Asyraf tanpa teragak-agak.

Hiz yang mengangguk bersetuju dengan pendapat Asyraf kemudian menambah, untuk dirinya sendiri, dia tidak mempunyai sasaran untuk menang. Sebaliknya, sejak awal tertarik menyertai program ini dulu adalah mahu menebus mimpinya untuk menjadi imam. Dia melihatImam Muda mampu menjadi platform terbaik untuk merealisasikan mimpi tersebut.

Katanya: "Gambaran awal saya tentang program ini adalah ia platform terbaik buat saya mencapai misi menjadi imam. Kalau tidak dapat duduk di masjid besar, duduk di surau pun jadilah.

"Namun rupanya, apabila program mula berjalan, gambaran saya itu jauh tersasar. Pengalaman dan ilmu yang saya kutip di sini lebih daripada gambaran saya. Ia cukup besar dan luas. Saya bersyukur kerana mampu bertahan untuk terus mencari ilmu daripada semua yang terbabit dalam program ini."

Enggan memikirkan soal ganjaran, Asyraf dan Hiz sepakat agar pembelajaran serta paparan yang diberi setiap minggu mampu menjadi teladan serta ilmu yang boleh dikongsi bersama.

Untuk tugasan terakhir malam ini, mereka sudah memperkemaskan diri sebaik mungkin. Selain sudah melalui pengalaman mengendalikan ceramah dan aktiviti kemasyarakatan di kampung masing-masing, kedua-dua peserta ini tidak sabar untuk menjalani tugasan pentas yang merangkumi aspek komunikasi serta bacaan al-Quran.

Bukan malaikat

Masing-masing datang dari latar belakang berbeza. Asyraf dan Hiz tersenyum lebar saat ditanya tentang paksi agama yang menyelusup dalam relung hati mereka. Sejak bila ia terjadi.

Hiz dalam keadaan sedikit malu berkongsi cerita. "Saya membesar seperti kanak-kanak lain. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah sebelum keluarga menghantar saya ke sebuah sekolah pondok kerana saya agak nakal.

"Beberapa bulan duduk di sekolah pondok, nakal saya masih belum reda. Namun akhirnya ia berubah perlahan-lahan dan apabila saya mula rajin mengaji al-Quran, sejak itu saya tahu paksi saya betul," kata penuntut Sarjana Muda Syariah daripada Universiti Al-Azhar, Mesir ini sambil tersenyum.

Sementara bagi Asyraf yang mengaku dirinya agak nakal dan kuat merapu, menerima pendidikan asas daripada keluarga dan itu menjadi pegangan hidupnya.

Penuntut Ijazah Sarjana Muda Usuluddin & Fiqh dari Universiti Malaya itu berkata: "Saya akui saya bukan orang yang baik sangat. Saya kuat merapu sehingga saya dewasa. Namun paksi itu berubah beberapa bulan sebelum berkahwin pada Februari lalu dan ia semakin dalam selepas saya berkahwin."

Malah mereka mengingatkan bahawa mereka juga manusia biasa, bukannya malaikat. Mereka juga mempunyai keseimbangan dalam hidup iaitu masih suka dengan hiburan namun dalam masa yang sama masih kukuh pada landasan Islam.

"Saya tahu ramai yang beranggapan bahawa banyak orang agama agak kurang senang dengan hiburan. Dulu sewaktu belajar di sekolah pondok, saya turut mempunyai pemikiran yang sama. Kononnya saya tak patut dengar radio atau menonton televisyen.

"Namun sebenarnya kalau mengikut Islam sendiri, semua itu bukan satu larangan. Kita dibenarkan untuk menikmati hiburan asal tidak terpesong. Dan ya, kami juga begitu," kata Hiz.

Tambah lelaki yang sudah tiga tahun mendirikan rumah tangga ini, persepsi seperti inilah yang mahu dipecahkan olehnya menerusi program ini. Dia mahu masyarakat tahu bahawa walaupun seseorang itu menjadi imam, dia juga manusia biasa yang mempunyai nafsu dan memerlukan sedikit hiburan mengikut lunas Islam.

Perlu popular

Disogok pertanyaan kepentingan sebuah program keagamaan dan ilmuwan agama itu memperoleh publisiti meluas, pantas Asyraf menjawab - perlu. Katanya program yang menyebarkan dakwah Islam seperti ini yang harus dibangga dan dihebahkan ke seluruh dunia. Dan publisiti yang meluas itu tidak salah agar segala kebaikan tersebar dengan cepat.

"Publisiti amat penting dan perlu untuk program seumpama ini. Tentang ilmuwan agama pula, seseorang pendakwah itu perlu terkenal untuk menarik banyak orang mendengar ceramah mereka. Jika kurang dikenali, orang pun tak mahu pergi ke masjid atau lokasi ceramah untuk mendengar ceramah," katanya.

Hiz pula menyimpulkan: "Kami perlukan platform dan publisiti ini untuk menonjolkan segala kebaikan dan sifat yang dibawa Nabi Muhammad SAW Hanya melalui hebahan, ia akan terlaksana. Semoga apa yang cuba diusahakan ini tercapai."

Berbicara tentang keseimbangan antara popular dan fokus terhadap agama, Hiz memberitahu inilah masa terbaik untuk dia menggunakan dua status tersebut mempengaruhi remaja ke arah kebaikan.

Mengaku dia juga masih perlu banyak belajar, namun jika platform ini adalah jalan terbaik mempengaruhi masyarakat, dia tidak akan mensia-siakannya.

"Memang terkejut apabila diri mula dikenali dan saya melihat ada tanggungjawab yang besar telah masyarakat letakkan pada kami sebagai ikon yang baik.

"Senang untuk saya katakan, kami juga manusia biasa, bukan malaikat dan akan berusaha untuk memberi pengaruh yang terbaik kepada masyarakat," katanya yang senang menggunakan pendekatan 'memandu' berbanding menghukum.

Pernyataan Hiz ditambah Asyraf: "Sebab itu kita gunakan status Imam Muda. Bukan imam hebat atau sebagainya. Oleh sebab itu, kami semua muda dan masih banyak perlu belajar. Kami belajar bersama-sama, ini yang harus dilihat oleh semua orang. Selagi kami diberi kepercayaan, selagi itu kami akan sama-sama membantu ke arah kebaikan. Insya-Allah.

"Dan kami tidak mahu disamakan dengan superstar hiburan. Atau dikatakan superstar Imam Muda. Sebaliknya lebih molek kalau dikatakan kami sebagai penyambung dakwah superstar sebenar kita yang semakin dilupakan iaitu Nabi Muhammad SAW."

Debaran Natijah...tubik doh ko??


Debaran Natijah....aik macam biasa je dengar ayat ni...hahaha..nanti sahabat-sahabat akan dengar juga perkataan "Debaran Natijah" ni...tunggu je tau,

Sekarang ni orang duk tunggu dengan ayat "bila nak keluar natijah imtihan,cuak aku ni". Itulah ayat yang selalu keluar dari mulut sahabat-sahabatku...huhu. Dalam status YM pun orang dah mula letak doa "ya Allah luluskan daku","aku pasrah pada Mu","aku redho atas segala ketentuan Mu" dan sebagainya. Ada pula letak dalam status FB dan banyak lagi. Nak menunjukkan bahawasanya kita tidak akan dapat lari dari bergantung dengan sesuatu. Pastinya bergantung dengan Tuhan yang Esa.

Manusia selalu leka dan lalai (pesanan untuk penulis dan sahabat yang lain) dengan nikmat yang ada tapi bila dalam kesusahan yang memerlukan bantuan atau tempat bergantung,baru nak tunduk dengan muka sekupang (muka Qurush) mintak macam-macam. Moga kita semua jauh dari perkara-perkara tersebut.

Apa pun keputusannya yang kita dapat,pastinya ia dari Allah yang Maha Bijaksana mengatur kehidupan kita dan pasti ianya paling terbaik buat kita.

Wednesday, July 28, 2010

Hantar barang balik Malaysia cepat..


Haaa....mai-mai rapat-rapat,yang jauh mai dekat yang mai rapat....hahaha...ni pasai apa tiba-tiba duk kat pekan sabtu pulak nih....hahaha..selalu ayat macam tu dengar kat pasar-pasar je....hari masuk dalam blog pulak...hahaha....bukan apa,nak bagi tau ni sekarang ni ada lagi satu syarikat baru kat mesir ni menawarkan perkhidmatan penghantaran barang-barang ke Malaysia.

apa nama syarikat tu?? haa...nama dia '' Darul Naim Brother's ''. kalau nak tengok iklan tu macam best gak,so apa lagi tunggu. Lagi-lagi untuk orang yang nak balik Malaysia tak lama lagi, tunggu natijah imtihan " wa ba'den " (pastu) " chalo bete " balik la...huhu

Jangan tunggu lagi kawan-kawan,barang banyak tu,tak kan nak usung sendiri naik kapal terbang nanti..huhu..

Kapal tangki rosak akibat ombak misteri


MUSCAT - Sebuah kapal tangki minyak Jepun mengalami kerosakan kerana dibadai ombak misteri di Selat Hormuz, salah satu laluan perkapalan paling penting di dunia ketika kapal berkenaan dalam perjalanan ke Emiriyah Arab Bersatu (UAE) semalam.

Tiada tumpahan minyak dilaporkan dari kapal tangki M Star itu namun seramai 31 orang anak kapalnya cedera.

Pada asalnya, pemilik kapal itu, Mitsui O.S.K. melaporkan terdapat letupan di atas kapal yang mungkin disebabkan oleh satu serangan.

"Seorang anak kapal ternampak cahaya sebelum letupan berlaku.

"Justeru pemilik kapal (Mitsui) percaya ia mungkin disebabkan oleh serangan," jelas satu kementerian Jepun dalam satu kenyataan.

Namun, tiada bukti untuk mengukuhkan dakwaan itu.

"Punca insiden ialah ombak misteri, terdapat kerosakan di dek-dek penginapan. Kapal itu tidak ditunda kerana enjinnya tidak rosak.

"Kapal itu akan diperiksa dan boleh meneruskan perjalanannya ke Chiba, Jepun," kata seorang pengurus besar di Pelabuhan Fujairah, UAE.

Pihak pengawal pantai Oman menyatakan satu gegaran gempa bumi menjadi punca tercetusnya ombak tersebut.

Seorang ahli kajian gempa bumi di Iran memberitahu, satu gempa bumi berukuran 3.4 pada skala Richter berlaku di Bandar Abbas.

Selepas kejadian itu, pegawai-pegawai Kementerian Pengangkutan Oman menegaskan laluan perkapalan di Selat Hormuz beroperasi seperti biasa.

Kapal tangki itu membawa 2.3 juta tong minyak mentah dan mempunyai seramai 16 orang krew Filipina serta 15 orang krew India.

Impak ke atas pasaran minyak mentah sangat kecil dan kapal tangki tersebut dijangka mengambil masa tiga minggu untuk tiba ke destinasinya.

Dianggarkan sebanyak 17 juta tong minyak dibawa melalui Selat Hormuz setiap hari. - Reuters

Tuesday, July 27, 2010

Inilah apabila syariat nombor 2 selepas akal



MELAKA: Seorang bayi perempuan berusia lapan bulan dipercayai didera berikutan mengalami kesan lebam dan kecederaan pada beberapa bahagian badan, diselamatkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di sebuah rumah di Batu Berendam, semalam.

Difahamkan, bayi malang itu diselamatkan selepas seorang penduduk menghubungi JKM selepas mengesyaki sesuatu yang buruk menimpa mangsa.

Pegawai JKM Melaka Tengah, Saidatul Aini Jafri berkata, sebaik menerima maklumat pengadu kira-kira jam 11 pagi, sepasukan pegawainya bergegas ke rumah dipercayai milik pengasuh kanak-kanak itu untuk menjalankan siasatan lanjut.


Menurutnya, pengadu memaklumkan bayi itu dalam keadaan lemah, selain mempunyai beberapa kesan kecederaan.

“Sejurus tiba, pegawai kami melakukan pemeriksaan dan mendapati aduan itu berasas apabila bayi berkenaan mengalami banyak kesan lebam pada beberapa bahagian badan termasuk di muka, kaki dan tangan. Dia dibawa ke Hospital Melaka (HM) untuk pemeriksaan lanjut.

“Setakat ini, bayi berkenaan masih dirawat dan diletakkan di bawah pemerhatian doktor sebelum tindakan susulan diambil,” katanya ketika ditemui di perkarangan Jabatan Kecemasan HM, di sini, semalam.

Saidatul Aini berkata, setakat ini, pihaknya belum dapat menentukan individu terbabit menyebabkan bayi itu mengalami kecederaan.


“Kami masih menunggu laporan penuh doktor yang merawat bayi itu sama ada terdapat unsur penderaan atau sebaliknya. Apabila mendapat pengesahan perubatan sama ada bayi berkenaan didera atau sebaliknya baru kita membuat laporan polis untuk tindakan lanjut.

“Ketika dibawa pemeriksaan, doktor mengarahkan bayi berkenaan ditahan di hospital untuk rawatan lanjut,” katanya.


Menurutnya, daripada maklumat awal diperoleh, tiga wanita termasuk seorang pengasuh berada di rumah itu bagi menjaga lima anak kepada seorang wanita berusia 28 tahun termasuk bayi malang berkenaan.

“Saya difahamkan, pengasuh terbabit juga terkejut melihat kecederaan dialami bayi berkenaan sebelum kami menerima aduan kejadian itu,” katanya yang turut menjelaskan hasil semakan sijil kelahiran mendapati bayi itu disyaki anak tidak sah taraf kerana nama bapanya tidak dinyatakan.

Difahamkan, ibu bayi malang itu mendakwa ditinggalkan suaminya sejak setahun lalu, namun masih belum diceraikan dan menetap serumah bersama teman lelakinya yang juga rakan sekerjanya di sebuah pasar raya berusia 20-an.

Menurut wanita berkenaan, dia terkejut apabila mendapati anak bongsu daripada lima beradik itu mengalami kesan lebam.

Kasih seorang ibu



BATU PAHAT: “Naluri keibuan saya pernah terlintas mengatakan anak saya mungkin akan ditimpa kemalangan, tetapi tidak sekali-kali menjangka ia menjadi kenyataan.“Kini yang tinggal hanya kenangan dan hadiah terakhirnya berbentuk baju kurung serta wang RM100 untuk sambutan Aidilfitri yang diberikannya ketika menyambut hari lahir saya ke-47, 3 Mac lalu,” kata ibu pelatih Pasukan Khas Udara (Paskau) Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Nik Hasnah Nik Yeh, 47.

Dia pitam seketika selepas diberitahu anak keduanya, Hasnizan Abdul Wahid, 27, meninggal dunia akibat parah selepas payung terjun digunakan tidak berfungsi dalam latihan terjunan di Terengganu, semalam.

Ibu enam anak itu, baru pulang daripada kelas mengaji al-Quran sebelum diberitahu berita berkenaan oleh anak bongsunya seolah-olah mengiakan segala kebimbangannya selama ini.

Nik Hasnah ketika ditemui berkata, sejak Allahyarham memberitahu dia ingin menyertai pasukan payung terjun tahun lalu, hatinya sentiasa berdebar-debar dan tidak tenteram.

Menurutnya, itu kali terakhir dia bertemu sebelum Hasnizan meneruskan latihan, namun anaknya yang melangsungkan perkahwinan pada 31 Oktober tahun lalu tidak pernah lupa menelefonnya setiap kali sebelum memulakan latihan.

Katanya, kali terakhir Hasnizan menghubunginya pada jam 9 malam kelmarin, apabila arwah memberitahu akan menjalani latihan dan meminta dia mendoakan keselamatannya ketika melakukan terjunan semalam.

Sementara itu, bapa Allahyarham, Abdul Wahid Saim, 52, berkata dia menerima panggilan telefon kira-kira jam 3.30 petang semalam, ketika membaiki atap zink di rumah jirannya.

Katanya, seorang pegawai TUDM menghubungi telefon bimbitnya dan memberitahu supaya bersabar dan tidak terkejut dengan berita yang bakal disampaikan.


“Pegawai itu memberitahu ada kejadian tidak diingini berlaku di mana payung terjun arwah tidak terbuka dan terjatuh dari ketinggian 5,000 kaki.

“Pegawai berkenaan berkata, ketika kejadian Hasnizan dalam keadaan stabil, tetapi kritikal sebelum menerima panggilan kali kedua beberapa minit kemudian mengatakan dia meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan. Kami sekeluarga reda dengan kejadian ini,” katanya.

Abang sulung mangsa, Indra Amirul Nizam, 27, berkata adiknya itu pernah mengajaknya ke Kuala Lumpur untuk melihat keadaannya di sana, tetapi tidak sempat berbuat demikian.

“Mak ada cakap arwah seorang pendiam dan suka menyendiri di rumah, tetapi dia suka melayan adik-beradik.

“Keluarga kami memilih kerjaya tentera kerana mengikut jejak datuk dan bapa sebelum diikuti Allahyarham,” katanya.

Menurutnya, jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Mampan, Simpang Lima di sini.

Difahamkan, Allahyarham Hasnizan menyertai Paskau sejak Julai tahun lalu selepas menyertai TUDM pada 2002.

Allahyarham melangsungkan perkahwinan dengan seorang jururawat di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur, namun belum dikurniakan zuriat.

Monday, July 26, 2010

seronok la kome...



Salam semua...haha...hari ni hari yang paling best sebab dah letih buat kerja 2 hari berturut-turut,akhirnya setel jugak hari ni. Hari ni jugak hari yang best kepada sesiapa yang nak mencalonkan diri untuk menjadi AJKT bagi sesi 2010/2011 sebab hari ni tarikh pencalonan dibuka oleh AJK Khas Pilihan Raya 2010. Jadi kepimpinan ni bukan semudah yang disangka. Kadang-kadang orang rasa best jadi AJKT padahal Allah Taala sahaja yang dapat memahami keadaan sebenar. Orang selalu tak nampak masalah sebenar dalam jadi kepimpinan,bila jadi kepimpinan ni kena fikir masalah orang dan masalah kita lagi. Masalah orang pun dah tak larat nak fikir, tambah lagi dengan masalah sendiri pulak lagi. So nasihat kepada sesiapa rasa diri tu nak jadi AJKT tahun ni,pastikan anda bersedia diri tu fizikal dan mental. Sebab bukan semua orang boleh FIKIR SAMA DENGAN APA YANG KITA FIKIR. Kalau rasa layak 'go on',kalau tak muhasabah diri dulu ok na...Selamat Mencalonkan Diri buat anda yang nak terjun dalam dunia yang penuh cabaran ini.

Bahana 6 ubat nyamuk



KAJANG: “Saya mendengar dia menjerit meminta tolong, tetapi tidak dapat berbuat apa-apa kerana api makin marak,” kata kawan karib kepada mangsa rentung, Syed Omar Ali Syed Zakir, 11.

Mangsa, Abdul Rahman Rosmali, 9, ditemui rentung dalam bilik asrama Pusat Pengajian Tahfiz al-Quran Hayatul Uloom akibat tidak sempat melarikan diri bersama tujuh lagi rakannya.

“Saya sudah menasihati rakan untuk membakar satu saja ubat nyamuk itu, tetapi mereka berdegil mahu memasang enam dengan alasan malam itu terlalu banyak nyamuk.

“Masih terngiang-ngiang lagi suara Abdul Rahman meminta tolong, tetapi api makin marak menyebabkan dia dihempap kayu, saya dan enam lagi rakan juga dipaksa keluar dari bilik itu bagi menyelamatkan nyawa kami.

Dalam kejadian 2 pagi itu, lot banglo dua tingkat itu yang menempatkan 20 pelajar, hangus menyebabkan Abdul Rahman yang terperangkap dalam bilik itu rentung.

Bapanya, Rosmali Saad, 37, berkata, dia reda dengan ketentuan itu dan menerima berita sedih berkenaan dengan tenang.

“Saya menerima panggilan jam 2 pagi mengatakan pusat pengajian tahfiz itu terbakar, saya bergegas ke tempat kejadian dan pada mulanya saya tidak menyangka budak rentung itu anak saya.

“Arwah seorang yang pendiam, dia budak yang baik dan rajin, apa pun saya reda dengan pemergiannya, mungkin ini ujian Tuhan untuk kami sekeluarga.

Rosmali berkata, kali terakhir dia menemui anaknya itu pada Jumaat lalu di masjid berdekatan ketika mahu solat Jumaat.

“Seperti biasa dia hanya tersenyum pada saya dan tidak menunjukkan apa-apa petanda dia mahu pergi meninggalkan kami sekeluarga,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Haji Palir, Batu 15 1/2, Hulu Langat di sini, semalam.

Abang mangsa, Abdul Malik, 14, berkata, dia percaya, punca kejadian akibat ubat nyamuk yang dipasang dalam bilik itu.

“Saya ada bertanya kepada rakan adik mengenai punca kejadian dan mereka mengatakan ubat nyamuk yang dipasang menyambar pakaian yang ada di bilik itu, malah turut menyambar kaki seorang rakan yang lain, tapi berjaya dipadamkan,” katanya yang juga penuntut di pusat pengajian sama.

Jenazah Abdul Rahman dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Dusun Tua jam 2 petang, semalam.

Ketua Balai Bomba Kajang, Shauki Abdullah, berkata 14 anggota dan dua jentera dikejar ke sana bagi memadamkan api dan ketika tiba di tempat kejadian, hampir 80 peratus asrama tahfiz itu sudah terbakar.

“Kebakaran berjaya dikawal setengah jam kemudian daripada merebak ke kediaman berhampiran,” katanya.

Shauki berkata proses memadamkan kebakaran itu turut dibantu anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Pandan Indah.

Tambahnya, punca kebakaran dan jumlah kerugian masih dalam siasatan, namun tidak menolak kemungkinan berpunca daripada lingkaran ubat nyamuk yang dipasang.

Pengasas rumah tahfiz terbabit, Dr Shahrir Hussin berkata dia menyerahkan kepada polis dan bomba untuk mentafsir kerugian serta punca kejadian.

“Bagaimanapun saya reda dengan apa yang berlaku, lebih-lebih lagi kehilangan seorang pelajar yang amat baik dan tidak banyak kerenah seperti Abdul Rahman,” katanya.

Sunday, July 25, 2010

dulu dengar lain,sekarang pulak???


Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi...saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua...



Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini...



Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan "Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?"


Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.


Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya. ..lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.



Lalu dia berkata : " Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu...pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama...tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?"



Aku lantas meminta jawapan dari beliau. Beliau menyambung : "Ada dua sebab -



1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.



2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.



Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.



Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau...


Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir...

Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy



Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...




Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds



Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti. Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.



Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :


1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihat nya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :



(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...



Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.



Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...






2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar



Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.



" Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"



3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"



Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...



Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.

Mana kaum lelaki ni...



DOMINASI mahasiswa perempuan di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bukan isu baru, malah sering diperkatakan masyarakat.Lalu, timbul persoalan, di mana dan apa jadi dengan pelajar lelaki? Berdasarkan kemasukan mahasiswa baru untuk mengikuti ijazah sarjana muda ke 20 IPTA tempatan, baru-baru ini, wanita masih mengatasi lelaki sehingga menimbulkan pandangan negatif bahawa golongan lelaki akan tenggelam dalam monopoli pelajar perempuan.

Meskipun memperoleh peluang sama rata berdasarkan sistem merit, kekurangan ketara itu memerlukan mekanisme tertentu bagi menanganinya.


Adakah masalah ini boleh ditangani atau masyarakat menerima sahaja ia sebagai fenomena global di IPT? Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Profesor Datuk Dr Mohamed Asin Dollah, berkata isu berkenaan perlu dilihat dalam konteks luas sebelum dikategorikan sebagai kritikal.


Menurutnya, tumpuan masyarakat terhadap kebanjiran mahasiswa wanita setiap kali pelajar baru mendaftar di IPTA menjadikannya terus berlarutan serta bagaikan tiada kesudahan.


"Penafsiran umum menyebabkan masyarakat terus melabelkan IPTA dikuasai wanita manakala golongan lelaki terpinggir.


"Penilaian itu mungkin bersandarkan pemerhatian kasar dan kurang tepat. "Adakah jumlah pelajarnya diambil kira? Sukar mengatakan mahasiswa wanita mendominasi kerana ruang penafsiran terbatas berdasarkan satu senario semata-mata," katanya.


Tahun ini, golongan wanita terus mendominasi kemasukan ke IPTA apabila menguasai 64.8 peratus atau 26,229 daripada 40,506 tempat ditawarkan untuk program ijazah pertama bagi sesi akademik 2010/2011.


Ramai mengaitkannya dengan sistem merit namun Dr Mohamed Asin menegaskan ia bukan punca utama kerana pengambilan pelajar bergantung pada kelayakan.


"Sama ada merit atau kuota, aspek kecemerlangan faktor utama selain menepati syarat kemasukan asas. IPTA tidak akan menawarkan tempat jika gagal memenuhinya.


"Menyalahkan sistem berkenaan kurang tepat sebaliknya mesti ada faktor tertentu menyebabkan senario itu berlaku," katanya.

Kecenderungan minat lelaki menyambung pengajian program berbentuk teknikal di kolej bukan IPTA turut menyumbang apatah lagi faktor jangka masa pendek serta peluang pekerjaan cerah memberi jaminan.


Tarikan dunia kerjaya kerana memikul tanggungjawab keluarga dan menstabilkan ekonomi diri juga menjadi punca.


"Kebanyakan bidang teknikal di kolej seperti komuniti masih dikuasai lelaki kerana kerjaya lebih cerah meskipun hanya sijil. Mencari pengalaman lebih utama. "Ada pula kerana ekonomi dan tanggungjawab keluarga. Sebagai anak lelaki, kematangan mempertimbangkan masalah atau masa depan lebih ketara. "Selepas stabil, baru ambil keputusan sambung belajar melalui program tertentu seperti luar kampus selain tidak perlu gusar mengenai kerjaya," katanya. Beliau turut menolak gender sebagai penyumbang gejala sosial sebaliknya sesiapa saja boleh terjebak, malah akur masyarakat lebih mensasarkan golongan lelaki.


"Soal gender adalah universal dan bukan alasan kukuh. Situasi kini bukan seperti dulu, sesiapa berhak mencorakkan masa depan mengikut pilihan dan cita rasa sendiri," katanya mengakui masih banyak bidang pekerjaan memerlukan dominasi lelaki seperti keselamatan dan pelancongan.

Menurutnya, lelaki atau wanita, masing- masing berhak mendapat pendidikan cuma pemilihan dan masanya berbeza. "Penting memastikan proses pendidikan dan penjanaan ilmu tidak terhenti tanpa mengira memperolehnya sama ada melalui institusi atau pengalaman," katanya.

Saturday, July 24, 2010

KEKAL '10 PMRAM


Ha...PMHK PMRAM datang lagi tahun dengan wajah baru,acara baru,bentuk baru dan banyak benda baru yang telah dirancang untuk PMHK atau KEKAL '10 kali ini. Kalau tengok video promo memang gempak giler,huhuhu...so apa lagi tunggu sahabat-sahabat, panaskan badan anda,renggang-renggangkan otot-otot anda sebelum ogos ini bagi memastikan anda tidak tewas awal dalam semua acara yang akan berlangsung dalam KEKAL '10 nanti. Kalau nak semangat tengok video promo ni banyak kali. Jom kita sama-sama kita ramai-ramai datang dan memeriahkan KEKAL '10.
video

Thursday, July 15, 2010

habis la... : Harga baru Gula (RM1.90), RON 95 (RM1.85)


Pelarasan subsidi kurangkan perbelanjaan RM750 juta tahun ini PUTRAJAYA: Kerajaan semalam mengumumkan penyelarasan harga petrol, diesel, petroleum gas cecair (LPG) dan gula berkuat kuasa hari ini sebagai langkah pertama Program Rasionalisasi Subsidi. Penyelarasan semula harga barang itu membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta tahun ini dan mengimbangi defisit kewangan negara.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Pejabat ACPerdana Menteri, harga RON 95 dan diesel diselaraskan sebanyak lima sen seliter bagi semua sektor, LPG (10 sen sekilogram), gula (25 sen sekilogram), manakala petrol premium RON 97 akan diapung secara terkawal.

Walaupun harga barang ini diselaraskan, kerajaan masih membelanjakan lebih kurang RM7.82 bilion setahun untuk subsidi bahan bakar dan gula. Harga bahan bakar dan gula di negara ini juga paling rendah di rantau ini walaupun adanya penyelarasan harga ini, katanya. Kenyataan itu menjelaskan keputusan menyelaraskan harga bahan api dan gula itu dibuat berasaskan tiga perkara penting iaitu:
  • Semua subsidi ini tidak menepati sasaran ia juga memberi faedah kepada pihak yang tidak layak iaitu warga asing dan rakyat berpendapatan tinggi yang mampu membayar petrol tanpa subsidi. Subsidi gula berlebihan pula memberi faedah kepada industri dan bukan keluarga. Hampir dua kali ganda subsidi gula digunakan sektor perniagaan berbanding isi rumah.
  • Barangan bersubsidi tinggi selalunya membawa kepada aktiviti penyeludupan kerana pemberian subsidi menjadikan barangan itu paling murah di rantau ini. Tahun lalu saja, ramai penyeludup ditangkap ketika cuba membawa keluar lebih 200 tan gula. Diesel pula terus diseludup dan dijual secara haram di negara jiran.
  • Penggunaan bahan bakar yang berlebihan akan mengurangkan sumber negara dengan cepat dan tidak menyumbang kepada usaha melindungi alam sekitar, manakala pengurangan penggunaan gula dilihat sebagai langkah tepat bagi menangani isu kesihatan kerana 40 peratus rakyat Malaysia berlebihan berat badan dan jumlah penghidap diabetes pula meningkat.
Bagaimanapun, menurut kenyataan itu, subsidi bagi bidang pelajaran dan kesihatan akan terus dipertahankan kerana ia penting bagi negara di mana kerajaan seharusnya melabur, menyediakan bantuan untuk mengembangkan kemahiran dan membina tenaga kerja untuk masa depan

Tuesday, July 6, 2010

Berpantang maut sebelum ajal



GEORGE TOWN - Berpantang maut sebelum ajal. Itulah yang dapat disimpulkan mengenai nasib seorang anggota polis apabila dia dapat diselamatkan selepas terapung di laut selama empat jam dengan hanya berpaut pada gabus selebar 0.5 meter dalam kejadian di sini kelmarin.

Muhammad Mubarak Abdul Hamid, 20, dapat diselamatkan apabila jeritannya meminta tolong didengari oleh dua anggota polis yang sedang membuat rondaan di situ sebelum memaklumkannya kepada Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).

Kejadian pukul 12 malam itu berlaku apabila Muhammad Mubarak dikatakan tergelincir lalu jatuh ke laut ketika dia hendak memancing di bawah Jambatan Pulau Pinang bersendirian.

Difahamkan, Muhammad Mubarak baru sahaja menamatkan latihan di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di Jempol, Negeri Sembilan minggu lalu.

Mangsa dipercayai menaiki motosikal untuk ke pelantar konkrit bawah jambatan yang terletak kira-kira 40 meter dari Lebuh raya Jelutong yang menjadi lokasi kegemaran kaki pancing.

Muhammad Mubarak memberitahu, selepas terjatuh ke dalam laut, dia cuba berenang semula ke pelantar itu tetapi dihalang ombak kuat sebelum dia dihanyutkan ke kawasan pantai berhampiran Pangsapuri Ocean View di Jelutong.

Katanya, ketika hampir keletihan dan berputus asa, dia kemudian sedikit ceria apabila menemui sekeping gabus untuk dia berpaut.

"Selain berdoa agar ditemui oleh kaki pancing atau nelayan di situ, saya juga menjerit meminta tolong. Saya tidak ingat berapa lama saya terapung kerana asyik memikirkan mengenai nyawa saya," ceritanya ketika ditemui di Hospital Pulau Pinang (HPP) di sini semalam.

Monday, July 5, 2010

Serah nama 2,000 graduan cemerlang



KUANTAN - Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin meminta semua institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini supaya segera mengemukakan statistik pelajar yang mendapat kepujian kelas pertama bagi memudahkan pinjaman pendidikan mereka ditukarkan kepada biasiswa.

Beliau berkata, berdasarkan perbincangannya bersama Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), terdapat kira-kira 2,000 pelajar yang layak mendapat kemudahan tersebut dengan peruntukan sebanyak RM73 juta.

Katanya, sehingga 24 Jun lalu, PTPTN hanya mendapat statistik daripada 18 IPT awam dan swasta yang melibatkan 1,200 pelajar dengan peruntukan kira-kira RM26 juta.

Sunday, July 4, 2010

tonton ni...

video


Hadapi judi dengan kempen, bukan bertembung - GMJ




KUALA LUMPUR, 3 Julai:
Gerakan Mansuhkan Judi (GMJ) akan mengambil pendekatan kempen bukannya bertembung dengan mana-mana pihak dalam memastikan aktiviti perjudian di negara ini dihapuskan.

Antaranya, mereka akan berbincang dengan pihak media bagi membolehkan kempen memansuhkan aktiviti perjudian di negara ini berjalan lancar.

Antara yang disasarkan oleh GMJ adalah semua media tidak lagi menyiarkan sebarang iklan untuk judi di samping tidak menyiarkan keputusan sebarang aktiviti perjudian.

"Kami akan berbincang dengan media dalam hal ini sebelum mengambil apa-apa tindakan. Jika tidak berubah mungkin akan sampai kepada peringkat boikot," kata Pengerusi GMJ, Azmi Hamid.

Beliau berkata demikian dalam sidang media sempena perhimpunan anti judi di perkarangan masjid negara petang tadi. Kira-kira 3,000 peserta dari 60 NGO dan parti politik menyertai perhinpunan ini.

Ia telah ditangguhkan ke jam 5 petang dari rancangan awalnya pada jam 1.30 tengahari bagi menghormati pengkebumian jenazah Allahyarhamah isteri bekas timbalan perdana menteri Tun Dr Ismail.

Antara yang hadir di majlis perhimpunan ini adalah Ketua Pemuda PAS, Nasruddin Hassan dan Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar.

Sekarang ini, hampir saban hari akhbar harian menyiarkan aktiviti perjudian termasuk keputusan lumba kuda dan judi nombor ramalan iaitu ekor dan toto.

Ia sudah sampai ke peringkat dibuat gurauan, laporan yang benar dan tepat untuk sesetengah media Umno adalah keputusan toto dan empat nombor ekornya.

Dalam pada itu, GMJ telah meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar membuat keputusan dalam kabinet bukannya Majlis Tertinggi Umno tentang pembatalan pemberian memberikan lesen judi sukan kepada kumpulan Berjaya.

Ini kerana, isu pemberian lesen bukan urusan Umno tetapi urusan kerajaan dan kabinet adalah tempat membuat keputusan yang tepat.

"Kami telah menghantar surat namun sehingga kini belum mendapat apa-apa jawapan dari PM," kata Azmi.

Ekoran pembatalan pengeluaran lesen judi itu, GMJ juga sedang mengkaji semula memorandumnya kepada Yang Dipertuan Agung.

"Kami yakin ia masih relevan tetapi perlu kepada pengubahsuaian," kata Azmi kepada wartawan.

GMJ juga meminta semua negeri mencontohi Kelantan dalam mengendalikan isu perjudian iaitu dengan tidak mengeluarkan sebarang lesen judi.

"Kita faham, ia tidaklah boleh dijalankan serta merta tetapi kami akan berbincang agar semua negeri boleh membuat tindakan ke arah itu," katanya.

Ibnu Ir fadzil kena langgar....hati-hati la kome


Gambar Hiasan

salam

Tadi saya dikejutkan oleh berita yang mana Ustaz Mujahid (ibnuirfadzil.blogspot.com) telah dilanggar oleh sebuah kereta,sementara Ustaz Mujahid pula menaiki motosikal. Alhamdulillah hanya luka sikit saja dan lebam pada badan. Katanya dah jumpa dengan beberapa orang doktor untuk tanya,diorang cakap lebam saja.

kalau dengar cerita dari Ustaz Mujahid sendiri mengenai pengalaman tengah hari tadi memang seram,dah sampai duduk bawah kereta,kepala sebelah tayar. cuma kereta tu je yang tak bergerak. apa-apa pun bersyukur sangat Ustaz Mujahid tak apa-apa.

peringatan untuk semua,walau bawa motosikal slow sekali pun, boleh juga kena langgar so hati-hati la bawak motor kat mesir ni.

Saturday, July 3, 2010

Himpunan Tak Nak Judi 3 Julai 2010


KUALA LUMPUR, 3 Jul: Lebih 3 000 membanjiri perkarangan masjid negara hari ini bagi menyatakan bantahan tak nak judi kepada kerajaan.

Himpunan anjuran Gerakan Rakyat mansuh judi petang tadi bermula dengan soat Asar berjemaah di Masjid Negara. Mereka kemudian berhimpun di perkarangan masjid bagi mendengar ucapan dari penganjur dan pimpinan Pakatan Rakyat.

Turut berucap di perhimpunan tersebut Pengerusi GMJ Cikgu Azmi bin Abd Hamid, Setiausaha Suhaizan Kayat dan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Nasruddin Hasan.

Pada himpunan itu juga turut dilancarkan kempen tak nak judi dan buku tak nak judi.

Nasib seorang ayah

Sedih rasa hati ni bila tengok sekarang ni…manusia dah jadi ‘kacang’ pasal dah lupakan ‘kulit’. Jasa seorang ayah yang telah bertahun-tahun membesarkan anak dengan penuh kasih sayang dilupakan begitu sahaja. Allah….sedihnya bila difikirkan balik. Seorang ayah tidak layak langsung untuk diletakkan ditempatkan di mana-mana pusat jagaan pun,apatah lagi tempat bukan Islam so moga-moga Allah pelihara kita bersama daripada tersilap memilih keputusan dalam menjaga hak ibu bapa kita. Sayangilah mereka selagi mereka masih berada disisi kita

Nasib Jaafar dapat perhatian

GEORGETOWN: Hasrat warga emas, Jaafar Ali, 85, untuk beribadat di tempat lebih selesa akhirnya tercapai apabila ‘diselamatkan’ daripada terus mendiami sebuah rumah jagaan orang tua swasta yang dikendalikan bukan Islam di Mount Erskine di sini.

Semalam, beberapa kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah Timur Laut mengunjungi pusat jagaan berkenaan untuk membawanya keluar dan menghantar ke Pusat Jagaan Darul Hannan di Kepala Batas, dekat sini.

Keputusan itu hasil perbincangan bersama beberapa ahli keluarga Jaafar dan JKM selepas kisahnya disiarkan di Berita Harian, semalam.

Pengarah JKM Timur Laut, Khairul Amir Ahmad, berkata pihaknya memanggil keluarga warga tua terbabit di pejabatnya untuk berbincang mengenai pemilihan pusat jagaan untuk bapa mereka itu.

“Perbincangan itu sama ada keluarganya ingin menjaganya, menghantarnya ke Pusat Jagaan Darul Hannan di Pongsu Seribu, Kepala Batas atau menempatkan ke Rumah Seri Kenangan di Ulu Kinta, Perak.

“Akhirnya mereka bersetuju menempatkan Jaafar ke Pusat Jagaan Darul Hannan dengan kos penginapan di pusat jagaan itu ditanggung mereka,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Semalam, Berita Harian melaporkan mengenai penderitaan Jaafar yang mendakwa dirinya ‘dibuang’ ahli keluarganya dengan menempatkannya di sebuah rumah jagaan orang tua swasta dikendalikan bukan Islam.
Jaafar yang mendiami pusat jagaan itu sejak setahun lalu menyatakan hasratnya keluar daripada situ untuk tinggal di kawasan lebih selesa bagi membolehkannya beribadat dengan tenang sebelum ‘menutup mata’ selama-lamanya.

Sementara itu, Pejabat Berita Harian Biro Pulau Pinang menerima panggilan daripada pelbagai pihak, antaranya Pemuda UMNO Bahagian Bukit Bendera yang simpati dengan nasib Jaafar untuk membantunya.

Malah, seorang pemanggil enggan dikenali dari Shah Alam, Selangor menyatakan kesanggupannya untuk mengambil Jaafar sebagai bapa angkat kerana beliau tidak lagi mempunyai bapa.

Sementara itu, di KUALA LUMPUR, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata beliau sudah mengarahkan Pengarah JKM Pulang Pinang supaya memberi perlindungan kepada Jaafar yang sudah setahun menginap di rumah jagaan bukan Islam yang menyebabkan beliau sukar beribadat dengan tenang dan selesa.

Iklaneka

Gambar KPIPM